|
A zsidó vallás tanait a
nagy zsidó teológus, Májmonidész tizenhárom hittételben
foglalta össze: |
 |
1. |
Isten a világ teremtője
és fenntartója. |
|
2. |
Isten egy és máshoz
nem hasonlítható. |
|
3. |
Isten lélek és semmilyen
alakban nem ábrázolható. |
|
4. |
Isten örökkévaló. |
|
5. |
Csak hozzá kell és
szabad imádkozni. |
|
6. |
Izrael prófétáinak
minden szava igazság. |
|
7. |
Mózes valamennyi próféta
között a legnagyobb. |
|
8. |
A zsidók által őrzött
törvényt, a Tórát Isten adta Mózesnek. |
|
9. |
A Tóra helyébe másik
Tóra soha sem kerül. |
|
10. |
Isten megjutalmazza
azokat, akik parancsolatait megtartják, és megbünteti
a törvényeivel szembeszegülőket. |
|
11. |
Isten elküldi a próféták
által megígért Messiást. |
|
12. |
Isten a halottakat
feltámasztja. |
A judaizmus nem csupán templomi vallás, szokásai a családi és
a közösségi élethez kötődnek. A zsidó hitvallás Mózes könyvéből,
a Tórából ered, egyszersmind az egyistenhit az alaptétele. A
zsinagógát a világnyelveken nem is nevezik templomnak, hiszen
a zsidó felfogás szerint nem szent hely. A vallási élet vezetője
a rabbi, a közösség tanítómestere, bizonyos liturgikus cselekményekre,(házasságkötés,
válás) csak rabbinikus diplomával bíró ember kérhető fel. Tanítani
bárki taníthat, ha tud, ugyanakkor a felmerülő vallási problémákban
csak rabbi képesítésű személy dönthet.
A zsidó liturgia lényegesen különbözik az egykorú más vallások
liturgiájától .A liturgikus cselekedetek a zsidóságban nagyrészt
azonosak a más népeknél találhatókkal :ünneplés , körmenet,
áldozás, térdelés, böjti önsanyargatás, áldás, mécses gyújtás.
A történet során elmaradtak: a körtánc, a jeruzsálemi zarándoklat
és az áldozat. A zsidó rítus a századoknak lassú és természetes
fejleménye, mai alakját tekintélyek iránti határtalan kegyeletnek,
eltérő szokások és tanítások hagyományféltő kiegyeztetésének
köszönheti. Szorosabb értelemben az imádság rendtartását értik
a liturgia fogalma alatt. A liturgia eltérő vonásokat tűntet
fel a régi népekhez képest. Nem pusztán fohász teszi ki tartalmát,
hanem önképzés, önmagára való hatás is.
Az imádság liturgikus taglejtései:
Felállás, leborulás, mellverdesés (bűnbánat kifejezésére), kézfelemelés
(áldásra), szembehunyás (elmélyedésre).
A tiszteletnyilvánítás máig meglévő formái a vallásos érzés
természetes kifejezései. A legrégibb tisztelet megnyilvánulás
a csók, később a csók-intés még a próféták korában is szokásban
volt a zsidók között.
Máig meglévő maradványa ennek a szokásnak a Tóraköpeny,
a Tóratekercs megcsókolása a felolvasás elején és végén, a
Frigyszekrény függönyének s maguknak a talisz, talit (imaköpeny)
- rojtoknak bizonyos imák alkalmával történő megcsókolása,
továbbá hogy az ájtatoskodók belépéskor és távozáskor ujjaikkal
megérintik a templomajtó oldalán lévő Mezuzát (bibliai szövegeket
tartalmazó tekercs), és megcsókolják az ujjaikat.
Az ókorban a templombejárat padlóját csókolták meg ilyen formán,
mégpedig nem a zsidók, hanem a sémi népek általában. A sarulevetés
a templom küszöbén szintén ókori szokás. A sarulevetés ma
már nagyon kevés esetre korlátozódik, de át is alakult, mert
ma talp nélküli posztócipőt húznak ilyen estekben. (Az Engesztelő
Nap alkalmával az ortodox rítusnál máig is kötelező.)
Az ókori zsidók magasra emelt kézzel imádkoztak, az ima közben
a meghajlási formák kialakulása szintén a zsidó vallás kezdetéig
nyúlik vissza. Sőt a keleti népeknél ez a meghajlás a teljes
földre borulás vagy teljes térdhajtás volt, mely alkalommal
az imádkozó homlokával megérintette a földet. Ma már csak
tiszteletadási szimbólumként használatosak.
A térdelés asszír eredetű, de a zsidók csak az Engesztelő
Nap egyes imái alkalmával írták elő. A földig leboruló térdhajlás,
a templom padlójának megcsókolásával járó térdhajlás is megvolt
eredetileg.
A térdre borulás szabályai a mai formában léteztek. A teljes
térdre borulást a kereszténység az ősi szokás nyomán honosította
meg, de akkor a zsidóságnál az már csak a mai formában létezett.
Magyarországon a zsidó vallás a földre borulást és teljes
térdhajlást a máig élő liturgia szerint csak az Engesztelő
Napra írja elő, és meghatározza annak módját.
A talmud teljes részletességgel foglalkozik a tiszteletadási
formákkal és megállapítja ezek használatát az ünnepek, imák
és szertartások szerint.
(A Talmud a zsidóság szent irodalmának része, tanulmány, amely
etikai, tartalmi, történelmi tanításokat, emlékezéseket stb
tartalmaz).
Ugyancsak a Talmud állapítja meg, hogy mely imák alatt kell
állni, és mely imák alatt lehet ülni. A tiszteletadás egy
különös szokása, (mely szintén ókori eredetű), a kezek dörzsölése
ima közben mely liturgia elem bizonyos közösségben még ma
is meg van.
Külön zsidó liturgikus jelvények: pl: cicit
(vagy cicesz, szemlélőrojt a talisz négy rojtja, a vallásra
emlékeztetnek), a talisz,
talit (imaköpeny, minden
reggel ebben imádkoznak) négy rojtja, töfilin,
tfilint (imaszíj, a hétköznapi
reggeli imánál alkalmazzák.)
Korábban a fonatok a ruha négy sarkán függtek.Az égszínkék
szálhoz a festéket egy tengeri állat a murex (bíborcsiga)
véréből nyerték. A színe az ég kékjét mutatja, mert az a tisztaságot
jelképezi és "a magasságokban lakozóknak lakozó helyét"
(Ézsajás)
Az eredeti bíborcsigából nyert festék ritka és drága volt,
manapság az emberek túlnyomó többsége beéri közönséges fehér
cicit szálakkal. A lényeg, hogy a szertartás követelményének
megfeleljen.
|
A zsidó vallás törvények csoportosítása:
|
 |
1. |
A hétköznapi élet
törvényei, a házasság törvényei. |
|
2. |
A szombat, ünnep-és
örömnapok törvényei. Az ünnep törvényei. A Pészah törvényei |
|
3. |
A gyászesettel kapcsolatos
törvények. |
|