Egyházi protokoll és liturgia
Liturgikus szertartások
 
  Katolikus egyház - Elemek használata
  A víz használata:
A víz használatának természetes rendeltetése, hogy felüdítsen, hiszen életforrás, életerő,nélküle nem lehet élet. Megtisztít a szennytől, s így kultikus tisztálkodásra is használják, megtisztítja a személyeket és a tárgyakat a mindennapi életben rájuk rakódott bűntől. Bár a víz veszedelmes is lehet, de mindig éltetőerő, s tisztító, elválaszthatatlan az emberi élettől.
Víz szimbolizmusának legteljesebb jelentését a keresztény keresztségben találjuk meg.
A szenteltvíz használata a középkorban terjedt el, s a tisztulás mellett Isten kegyelmének kiáradását is jelzi.

A tűz használata:

A tűz egyszerre melegít, világít, pusztít, éget, tisztít. A liturgikus szokások közül a választott nép tagjai a tűz által fejezik ki a megtisztulás utáni vágyat, valamint azt hogy, Istennek visszavonhatatlan ajándékot adnak. A tűznek gazdag biblikus háttere van, liturgikus használata pl: nagyszombaton a szertartás tűzszenteléssel kezdődik. Amikor ég, lobog a tűz, úgy lobbantják lángra a lelkekben a mennyei vágyakat a húsvéti ünnepek.
A szimbólumot azért alkalmazza a liturgia, hogy az a maga valóságában meg is jelenjék a testi szemek előtt. A láng emlékezetet Krisztusra, akit követni kell, hogy a hívek ne járjanak sötétségben.

A gyertya használata:
A gyertya használata a liturgiában ősrégi (Krisztus világosságát szemlélteti az egyház).
A gyertya szimbóluma is ide kapcsolódik. A gyertyát eleinte praktikus okokból használták az őskeresztények, később liturgikus használatuk is egyre jobban terjedt, elsősorban a húsvéti gyertya alkalmazása nyomán.
A templomokban legalább két gyertyának kell égnie: oltáron, valamint oltár mellett. Elhelyezését is meghatározzák, mind az oltáron, mind az oltár körül.
Az első gyertyák több mint 2000 évvel ezelőtt készültek. Az égő gyertya számos vallásban és kultúrában a fény, az élet, a szellemiség szimbóluma.
A keresztényeknél Krisztus isteni fényét, kisugárzását jelenti, és a hitet magát.
Az oltáron, a kereszt két két oldalán elhelyezett gyertyák Jézus kettős természetére, isteni és emberi mivoltára utalnak. Testét a viaszhoz hasonlították, amely elolvad, lelkét a gyertyabélhez, istenségét a lánghoz.
Ha a püspök celebrál, akkor hét gyertyának kell lennie. (Celebrálás: ünneplés, a liturgikus szertartást végző püspök, pap, vagy diakónus, köréje csoportosulnak a segédkezők.)
A háromágú gyertya gyertyatartóval a szentháromság jelképe. Ha megyéspüspök a saját egyházmegyéjében celebrál, akkor hét gyertya ég az oltáron. Középen ég a hetedik, amely az egyházmegye püspökének jelenlétét jelképezi.

Az olaj használata:
A gabona mellett az olaj a keleti népek leglényegesebb tápláléka.
Az olaj a gazdagság jele, hiszen a testet illatosítja, erősíti a végtagokat, enyhíti a sebeket, mint lámpaolaj a fény forrása. Az olaj tehát elsősorban isteni áldás jele, de benne van a megfoghatatlan illat, amely elbűvöl és megörvendeztet, mint a szeretet, barátság, boldogság, és testvéri egység szimbóluma, az öröm kifejezője. A keresztény szentségekben az olaj a Lélek ajándékát közvetíti.
Szentelésről beszélnek, ha a liturgiában olajat (keresztelendők olaja, betegek olaja, krizma) használnak. Ha csak szenteltvizet használnak a liturgiánál akkor áldásról (benedikálás) beszélnek.
Egy templom vagy oltár lehet felszentelt, (konszekrált) vagy megáldott (benedikált). Onnan tudhatjuk, hogy hogy a templom felszentelt, hogy a falakon 12 kereszt, (festve, fakereszt stb.), gyertya (apostol-gyertyák) jelzik a helyet, ahol a püspök krizmával megkente a falakat.
Kis templomokat,kápolnákat, illetve elmozdítható oltárokat, fából készült oltárokat soha nem szentelnek fel, csak megáldják.

Krizma használata:
(olaj és balzsam keveréke) keresztség felvételekor, bérmálásnál, püspök, templom, kehelytányér és harangszentelésnél.
A krizmával való megkenés a hívőknek Isten népe közé történő felkenését jelzi, hiszen Krisztus is " felkent", amint a neve mutatja.

Tömjénezés, tömjénnel való füstölés:
A tömjén egy meleg égövi fa kérgéből nyert és füstölőszerül használt illatos gyanta. Az üldözött egyházban évszázadokig az Istentől való elfordulás jele lett, mert a bálványoknak is tömjént áldoztak.
A parázsra dobott tömjénszemcsék füstje az újszövetségi liturgiában az ószövetségi illatáldozat folytatása.
A keleti és nyugati liturgiában a 4.sz-tól egyre inkább elterjedt, és a ceremóniák alatt más - más módon alkalmazták a tömjénezést.
A tömjén a tisztelet kifejezését szolgálhatja, s nemcsak egyedül Istennek jár ki, hanem az Istennel összekötött személyeknek, tárgyaknak is.
A misében, vecsernyében tömjénezés illeti meg az oltárt, az evangéliumos könyvet, de kijár az áldozatot bemutató papnak, a hívő népnek is. A mise alkalmával bevonulás előtt tömjént tesznek a parázsra, s füstölés van bevonulás után, evangélium előtt, felajánlás után, úrfelmutatás alatt.
A római katolikus liturgiában tömjénezés tetszés szerint alkalmazható.

Hamu használata:
Az előző évi Virágvasárnap használt pálmából, barkából készül. A pálma, a barka Krisztus Király dicsőségét jelképezi. A hamuvá vált pálma, barka jelképe, hogy így múlik el a világ dicsősége.
Kettős jelentése van:
1. A bűnös szíve hasonló a hamuhoz, a gőgösök "hamuvá lesznek a föld színén".
2. Másrészt a bűnös ezzel vallja meg, hogy csak "por és hamu". Kifejezi az ember porig sújtottságát, a gyász idején megtapasztalt semmisségét.
Hamut szórni magára: jelenti a bűnösséget, gyarlóságot. A nagyböjt megrázó szertartással indul, a hamvazkodással.
Hamvazószerda: ősi jelképe a bűnbánatnak, mert a hamu természetszerűen az elmúlásra, a halálra figyelmezteti az embert(korábban szőrzsákba öltözve hamut hintettek a fejükre).

A só használata:
A só természetes szimbóluma a romlás megakadályozásának.
A sónak tisztító szerepe van, ízt és tartósságot ad. Keresztelésnél használták, és ma is használják a vízszentelésnél.Vízszentelésnél azért is használják a sót, hogy ne dohosodjon meg a víz. Ezzel jelképezi az Egyház, hogy felszabadítja a vizet a gonosz lélek romlást okozó hatalma alól. A sóval kevert szenteltvíz a természet megbillent egyensúlyának helyreállítását jelzi egyes magyarázók szerint.
A keleti ritusú katolikusok általában kovászos kenyeret használnak. Fontos, hogy a kenyér tiszta búzalisztből, a bor tiszta szőlőborból legyen.
  << vissza