Egyházi protokoll és liturgia
Az egyházak ünnepei
 
 

Zsidó felekezet - Szombat

  A zsidóság ünnepe a sabbat, amely már pénteken este kezdődik azzal, hogy a háziasszony még a csillagok feljövetele előtt két gyertyát (esetleg többet is) gyújt, és a szombat bejöveteléért áldó imát mond, majd szombati áldást mond a borra és a kalácsra. Megteríti az ünnepi asztalt, rátesz két letakart kalácsot és bort kehelyben. Ezek felett a családfő, a templomból hazatérve megáldja gyermekeit. Szombaton a zsidó ember semmiféle munkát nem végezhet, ezt magában foglalja a tízparancsolat is.

A szombat a teljes pihenésé (fizikai, szellemi,) ezért teljes a munkatilalom, hiszen a szombat a heti megerősödés napja imádság, és vallásos tanulmányok által.
A zsinagógában péntek este a szombatköszöntő dallammal kezdődik a szombati istentisztelet. A dalban megszemélyesítették a szombatot, és menyasszonyként ünnepelték.
A szombat délelőtti istentisztelet egyik legfontosabb része a Tóraolvasás. A Tóra (Mózes öt könyve) liturgikus célra, kézzel pergamenre írott tekercs, amelyet két tartófára erősítenek. Sem pontozása, sem hangjegyei a tekercseknek nem láthatóak, de természetesen a szöveg pontozásnak, tehát a magánhangzóknak és az előírt hangjegyeknek megfelelően kell felolvasni. Ezek ismerete külön szakképzettséget kíván.
Az egyes tóraolvasási alkalmaknak megfelelően 3-7-ig terjedő személy járul a tóra elé. Szombaton és ünnepnapokon, és az egyes böjtnapokon a Tóraolvasást egyes más szentírási könyvekből vett részletek, rendszerint a Prófétai könyvekből vett részletek a Haftara egészíti ki.
Magát a tekercset, amikor nem olvasnak belőle, a tóraszekrényben, a frigyládában őrzik. Összetekerve bársony köpenyt tesznek rá, és megfelelő - lehetőleg ezüstből készült - láncon függődíszekkel, a két tekercsre illesztett mellvérttel védik és díszítik.
A Tóratekercs pergamenjét tartó két fára kerülnek a csengettyűkkel díszített, díszesen megmunkált rimonok
A rimon héberül gránátalmát jelent, ami Keleten máig is az élet és a termékenység szimbóluma.
A Tóra 54 heti szakaszra oszlik, a zsidó naptári év tartalmára olyképpen osztják fel, hogy hetenként egy vagy kétheti szakaszt olvasnak fel, így évente végigolvassák a Tórát. A Tóraolvasás az őszi ünnepek után kezdődik, úgy hogy a hagyományos tekercs alakban, pergamenre kézzel írt Tórából, a sajátosan erre a célra szolgáló Tóramutató segítségével követve a sorokat, hagyományos dallammal olvassák fel a heti szakaszt.
Ezek a dallamok a zsidó zene legkorábbi emlékeit őrzik.
Mivel a Tórát a hagyomány szerint kézzel érinteni nem szabad, a Tóraolvasást megkönnyítő kéz alakú sormutatókat készítenek (jad).
Ezek a kinyújtott mutatóujjú jobb kézben végződő "pálcák" készülhetnek ezüstből, elefántcsontból, fából stb.
A Tórát a zsinagóga keleti falán lévő Tóraszekrényben, vagy Tórafülkékben helyezik el, amelyeket használaton kívül díszesen hímzett Tórafüggönyökkel takarnak.
A Tóraszekrény belsejét sokszor szép színes tapétával bélelik ki. A szekrényt gyakran arannyal vonták be, hogy nemes feladatát jobban kiemeljék.
A legszebb tóraszekrényeket Itáliában, a reneszánsz korában készítették, ezek közül egyik-másik átkerült a jeruzsálemi Izrael Múzeumba, a hozzá tartozó örökmécsessel együtt.
(Ugyancsak a reneszánsz idején alakult ki maga a szekrény, mivel- praktikus célból- a korábbi ládát felállították és oldalt ajtóval látták el. Így nem kell csodálkoznunk azon, hogy a bibliai két kőtáblát őrző hajdani frigyládára emlékeztet héber nevében a mai tóraszekrény: aron hakódes = a szent láda, vagy aron habrit = a szövetség ládája)
A frigyszekrény előtt finom anyagból (bársonyból, selyemből) készült függöny és drapéria húzódik, ezek héber neve paróchet, illetve kapóret. A textíliák és elnevezésük a bibliai pusztai Szentély elválasztó függönyére utalnak, amely mögé a főpap is csak évente egyszer, Jom Kippur (az engesztelő nap) ünnepén léphetett. A mai tórafüggönyt azonban gyakorta elhúzzák, hogy bizonyos fő imáknál kinyissák a tóraszekrényt, vagy hogy a tóratekercset kiemelve azokból a közönség számára felolvassanak.

A paróchetra (és olykor a kapóretra is) oroszlán-, korona- és kőtábladíszítést hímeznek, lehetőleg héberül ráírják az adományozó és megajándékozott nevét, és hogy kinek az emlékére készítették a munkát. A leggyakoribb felirat azonban két héber betű: káf és táv.
E rövidítés feloldása: Keter Torá, vagyis a "Tóra koronája", amely egy talmudi mondás szerint a királyi és a főpapi koronával egyenértékű.

A legszebb zsinagógai textíliákat világszerte az egykori Osztrák-Magyar Monarchiában, s azon belül Magyarországon és Csehországban készítették.

A Tóraolvasás alkalmat ad a jótékonyságra is: a Tórához felhívottak jótékony célú adományokat ajánlanak fel.
Régi hagyomány szerint a Szombat délutánt is illik a tanulásnak szentelni. A rabbi ilyenkor írásmagyarázatot tart, amelyet közös étkezés, közös éneklés, asztali áldás, majd az esti ima követ.
Szombaton, ünnepnapokon kenyér helyett kalácsot (barheszt) szokás fogyasztani. Formája általában kerek vagy hosszúkás: gyakran mákkal hintik be. A péntek este jellegzetes étele a töltött hal, ami fűszerekkel készített finom halétel. A legismertebb és legjellegzetesebb zsidó étel a sólet: ez szombat délben kerül az asztalra. A marhahússal, tojással, fűszerekkel ízesített babot pénteken napnyugta előtt teszik igen lassan parázsló tűzre, cserépedényben, amiben az ízek szombat délig összefőnek, a bab pedig megpuhul.

A Szombat kimenetele (Havdala) szombat este következik be, sötétedés után, ez a Szombat megkülönböztetése a következő hétköznapoktól. Az édesapa egymás után kezébe veszi a Havdala serleget, az illatszeres szelencét vagy torony alakú fűszertartót és a gyertyaszálakból font Havdala-gyertyát, majd mindegyikre külön áldást mond.
A fűszertartó a lakoma szombati végét, a hatágú, színes fonott gyertya pedig a szombati munkaszünet feloldását és a hétköznapok kezdetét jelzi. Az illatos fűszerek szagolgatása tovább őrzi a szombat hangulatát.
A fűszertartók általában torony alakú díszes kialakítású ötvöstárgyak, áttört mintával, nyitható ablakokkal, erkélyekkel, tetejükön zászlócskával, amelyek belsejébe helyezik az illatos fűszereket. A szombati kiddushoz (megszentelés) készülnek serlegek, a kézmosáshoz kancsók és tálak, amelyek csak héber felirataikban különböznek a hétköznapi tárgyaktól.

  << vissza