Egyházi protokoll és liturgia
Az öltözködés, öltözködés kellékei, színek szerepe
 
 

Zsidó felekezet

  A zsidó szimbólumok egy része (a Dávid-csillag, a hétágú menóra stb.) csupán vallási- közösségi (Izraelben nemzeti) jelkép, mások viszont a vallásgyakorlattal szorosan összefüggnek.
A vallásos zsidó férfiak míndig fedett fővel járnak, a fedett fő (kipa, vagy kalap) kötelező.
Természetesen udvariasság kérdése, hogy a nem zsidó vallásúak is így jelennek meg a Zsinagógában és a zsidó vallásos szertartásokon.
A vallásos zsidóasszonyok általában mindig bekötött fővel, vagy parókában járnak, a bekötött fő (vagy paróka) a templomban is kötelező. Általában a Zsinagógákban helyes a bekötött fő szokásához a nem zsidóasszonyoknak is illik alkalmazkodni.
A fedett fő a férfiaknál az étkezés alkalmával is kötelező, ha a házigazda és az asztal körül ülő férfiak így foglalnak helyet, illendőet követni a más vallásúaknak is.
A fej lefedése az ókori zsidó-keleti szokásokban, mint a teljes felöltözöttség jelképe a zsidó mindenható előtti tisztelet megindoklása volt.
Az asszonyok hajlevágási szokása nagyon régi eredetű, a hagyományos magyarázat Ráchel ősanyára vezeti vissza, aki egy alkalommal befedte a fejét, történetesen is elfedte a haját. A szokás számos magyarázatot váltott ki, feltehetően szerepet játszott ezek között az is, hogy a női haj netán a férfiakra nem megengedhető hatást gyakorolt.

Cicit, cicesz: (azaz emlékeztető rojtok), eredete onnan származik, hogy Tórai parancs a férfiak ruhájának négy szélére emlékeztető rojtok alkalmazását kívánta. Ezeknek az alkalmazása külön erre a célra készült ruhadarabbal történik, amelyeket vagy az övvel összeerősítenek a nadrág alatt, vagy az ingen viselnek. Úgy képzeljük el, mint egy nyitott és újatlan pulóvert, és ennek négy széle is ilyen emlékeztető rojtokban cicitekben végződnek. Szokták az ing alatti kis atlétán is viselni, hiszen a talisz négy rojtja, a vallásra figyelmeztet.

Kapedli, kipa: kerek kis fejfedő, amely készülhet fekete bársonyból,vagy színes horgolt anyagból, de bőrből is.

Kitli, kitl: a halottas ruha felső tartozéka, vászonból készített ingszerű ruhadarab fodrozott mellel, kiegészíti a kitli sapka, amely rendszerint selyemből (néha vászonból) készül. Ezüst vagy arany kördíszítéssel készül, mint a talisz (imaköpeny).
A halotti ruhát és sapkát az elhunytra illesztve az ezüst vagy arany kördíszítéseket eltávolítják. A halottas ruhához fehér vászonból készült öv is párosul.
A liturgiában is szerephez jut, újév és engesztelés napján az Istentiszteletnél mindig csak az előimádkozó és a Rabbi használja. Sok helyütt a kitlihez öv is párosul.


Tallit, vagy népnyelven talisz:

Imaköpeny, négyszélű gyapjúlepel, (szélén hasonló rojtok vannak, mint a cicitnél) amelyben a férfiak az imádkozást végzik. Hosszában a szélek felé jobb-és baloldalon fekete szövés csíkozza. A régi Izraelben öltőruhának használták és egész napon viselték, ma már csak imánál, vagy Istentiszteleti alkalmakkor viselik a férfiak, illetve a 13. életévüket betöltött fiúk. Hozzátartozó része a négy szélén lecsüngő szemlélő rojt. (cicisz).Ha ez szabálytalanul van megcsomózva, vagy ha már kopott, akkor a talisz is maga is alkalmatlan liturgiai célokra. Díszes része az ezüst- vagy aranyszálakból szövött felső (nyak): az átóró. Ez néha fémlemezből áll, egyeseknél puszta selyemszalag a dísz.A modern istentiszteletben divatos selyemből készült talisz, ezt rendszerint csak összehajtott átvető formájában használják
Van olyan szokás is, amely szerint a házasemberek öltik magukra imádkozás alkalmával.
Vállra borítva használják a Rabbik, a zsidó vallástudományokban kiváltképpen járatos tudós férfiak pedig a fejüket is betakarják a tallittal. A haladó,neológ,esetleg konzervatív liturgikus irányzatokhoz tartozók sálszerűen összehajtva a nyakukra helyezik.
Felöltése áldás kíséretében történik, minthogy szombaton és ünnepnapokon az ünnepi a szombati ruházat is vallásos kötelességet jelent, úgyanúgy a talisz esetében is.
A talitot tehát háromféle formában használják:
1. a szigorúan vallásosak, különösen az ortodox irányzatot követő rabbik a fejükre is borítják
2. a laikusok, ha konzervatívak, köpenyszerűen a vállukra borítják, (leginkább ez a forma dívik.)
3. a haladó irányhoz tartozók sálszerűen összehajtva a nyakukra vetik. Az előimádkozó mindig felölti, a közösség csak bizonyos alkalmakkor.
Akit Tóra elé szólítanak, az magára veszi. Bizonyos ünnepeken kötelező, sok helyen a házasemberek öltik fel, másutt kis gyermekek is.
Tehetősebbeknek van külön hétköznapi, van külön ünnepi taliszuk.
A talisz felöltésénél külön áldást mondanak, rendszerint úgy, hogy a taliszt a fejre borítják.


Férfiakat taliszban temetnek el, de a szemlélő rojtot elszakítják, és a koporsóból kilógatják, a talisz díszét pedig letépik.


Tallit kátán: (cicit) kis talisznak is nevezik, négyzet alakú gyapjúból készült, kb. egy méter hosszú, s a vállnak megfelelő keskeny ruhadarab, középütt négyszögű nagy kivágással, hogy a fejen át a vállra vethessék. Négy sarkán van a szemlélő rojt
(a cicisz) akár a taliszon. Viselésük bibliai parancson alapszik Míg a taliszt csupán istentisztelet alkalmával a ruha felett viselik, addig a talisz kátánt a ruha alatt, az ingen hordják egész nap.


A szemlélő rojtnak az a szimbolikus értelme, hogy állandóan Isten törvényeire, a kiválasztottsággal járó kötelességekre, és az ember személyes szentségére emlékeztesse a zsidót. Csak férfiak viselik, de már gyermekkoruk óta, mert a fiúkra akkor adják rá a cidáklit, amikor betűvetésre fogják őket.

Töfilin, tefilin: (imaszíjak) szíjakkal ellátott két bőrtok, amelyekben pergamentekercsek vannak, bibliai szövegekkel. Az egyik töfilint a bal karra szíjazzák, a másikat a homlokra veszik fel. A reggeli imádságnál a 13. életévet betöltött fiúk, férfiak számára kötelező. Karra és fejre történő felvételét a bár micvó előtt szokták megtanítani, minthogy a 13.életév betöltése után már kötelező annak alkalmazása. A töfilint a hétköznapi, sok rítusban pedig az úgynevezett Istentisztelet alkalmával öltik fel. Szombat és ünnepnapokon nem veszik fel, mert ezek a napok úgyis Istenre és törvényeire emlékeztetik a zsidó népet.

Az öltözködést illetően meg kell említeni, hogy a rendkívül vallásos zsidók a mai férfi öltönyök szokásához képest rendkívüli konzervatívan öltözködnek. Lehetőleg fekete ruha, hosszú térdig érő, vagy azon túli kabát, fekete különféle formájú nadrág, és fekete kerek vagy hosszúkás kalapot viselnek, mely alatt ott van a bársony fejfedő a kapedli.
Télen a jobb módúak prémből készült gallérral ellátott télikabáttal egészítik ki ruházatukat. Ezek anyaga nyáron sem nagyon változik, hanem könnyebb szövetből ún. lüszter anyagból (taft anyaghoz hasonló fényes alkalmi jellegű anyag) készülnek.
A len és a gyapjú keverése általában tilos. A vallásos zsidók gyakorlatilag az ilyen kevert anyagot az ún. sáfnézt nélkülöző anyagból készíttetik a férfi kabátok belső részeit, amely a kabátnak megfelelő tartást ad. Vallásos zsidó férfiak frakkot és szmokingot nem viselnek, - általában csak az Amerikai Rabbik öltenek fel ilyen ünnepélyes viseleteket -, helyette a nagy többség fekete öltönyt visel.

  << vissza