Rendezvényszervezés
Kongresszusok szervezése
  Minden szervező cég álma, hogy visszatérően szervezhessen nagy létszámú kongresszusokat, hiszen a pontos és precíz munka fokmérője egy-egy nagy hazai és nemzetközi rendezvény szervezésének és lebonyolításának ismételt elnyerése.
A programok összeállításának szempontjai függnek a rendezvény jellegétől (látogatás, kongresszus, üzleti tárgyalás, meghívás viszonzása), a résztvevők körének nagyságától, az anyagi lehetőségektől, az ügy gazdasági, politikai fontosságától, nemzetközi jelentőségétől.
Magyarország igen sok jelentős nemzetközi kongresszus és konferencia helyszíne, különösen sok rendezvénynek adott otthont 1996-ban a millecentenárium évében.
E területen igen éles a verseny a nagy európai városok között, Budapest fő konkurenciáját Bécs és Prága jelentik.
A konkurencia ellenére igen sok kongresszus szervezési jogát megnyerjük, ez több okra vezethető vissza:
A magyar tudományos, kulturális és gazdasági élet területén tevékenykedő egyesületek, intézmények jelentős nemzetközi elismertségnek örvendenek, és szívesen jönnek Magyarországra éves kongresszusuk, munkaülésük megtartására.
  A magyar szállodai és éttermi árak, valamint az itt-tartózkodáshoz kapcsolódó valamennyi mellékszolgáltatás kedvező árszínvonalú. (Például a tolmácsok, az idegenvezetők bére, a színházjegyek ára, az autóbuszok bérlete stb. olcsóbb, mint számos nyugati országban.)
  Az éghajlati viszonyok kedvezőek, még a téli időszakban sincs túlságosan hideg. A legkedvezőbb kongresszusi időszak a tavasz (április, május) és az ősz (szeptember, október).
  A magyarországi programlehetőségek, így a folklór- és a lovasbemutatók, a népművészeti, zenei műsorok, a koncertek, operaelőadások és a speciális idegenforgalmi programok igen népszerűek.

Mindezekkel szemben Magyarországnak is vannak hátrányai, mint pl. a meglehetősen szűkös nagylétszámú kongresszusi- és konferenciaterem-kapacitás, és a kongresszusok, konferenciák lebonyolításához nélkülözhetetlen szekcióterem-választék.
Budapest vonzereje jelentősebb, mint vidéki városainké, hiszen ott gyakran nem tudják a szállást és az étkezést egy helyszínen megoldani.
Magyarország az elmúlt években a következő kiemelkedő jelentőségű és nagy nemzetközi kongresszusnak adott helyszínt:

1980 Élettani Kongresszus 5500 fő
1982 Hematológiai Kongresszus 3000 fő
1986 Rákkutatók Világkongresszusa 8000 fő
1987 Agykutatók Kongresszusa 4000 fő
1988 Tüdőgyógyász Kongresszus 2000 fő
1988 ASTA Kongresszus 8000 fő
1988 VILP Tömegközlekedési Világkongresszus 3000 fő
1990 ABTA Kongresszus 2000 fő
1991 Reumatológus Kongresszus 3000 fő
1992 Immunológus Kongresszus 4000 fő
1995 Élelmezéstudományi Világkongresszus 1200 fő
1996 IRU Világkongresszus
1000 fő

Konferencia szervezésének feladatai

A konferencia fogalma, jellemzői
A konferencia a kongresszushoz hasonló rendezvény, létszámát tekintve lehet kisebb, esetenként nagyobb is. Olyan rendezvény, amely jól körülhatárolható témáról nyújt tájékoztatást.
A konferencia lehet tudományos, politikai, szakmai jellegű (pl. orvosi, közlekedési, vízügyi, sporttal kapcsolatos, kulturális, szociális stb.).
Az előkészületekkel kapcsolatos feladatok ugyanazok, mint a kongresszus szervezése esetén, mégis különbözik attól.
A konferencia például sokszor csak egynapos, délelőtt van a plenáris ülés, majd azt követően (általában ebéd után) szekciókban tárgyalják meg a szakmai témákat. A helyszín adottságától függően 2, 4, esetleg 6 szekcióban folyhat a munka, majd a szekcióülések után a konferencia eredményeinek összefoglalása következik.
Egy-egy hazai vagy nemzetközi tanácskozás megrendezését, mindig az adott szakmai szervezet vezető testülete határozza el. Ez a testület szervezőbizottságot hoz létre. A szervezőbizottság választja ki és bízza meg az adott rendezvényt ténylegesen lebonyolító céget, irodát.
Egy üzleti kapcsolat létrejöttében döntő szerepet játszanak a személyes kapcsolatok, a bizalom és természetesen a referencia is.
Nem mindegy egy szervezetnek, hogy a konferencia megrendezésével kapcsolatban milyen benyomásokat szereznek az általa meghívott résztvevők. Ez az adott szervezet megítélése szempontjából lényeges kérdés.
Nagy horderejű nemzetközi konferenciáknál elismert politikus (miniszter, államtitkár, polgármester) személyében védnököt is választanak a rendezvény súlyának emelése céljából.
Sokszor a védnökök nyitják meg az eseményt, esetleg bevezető előadást is tartanak.
A szervezés megkezdésekor az első fontos tennivaló a résztvevők várható létszámának meghatározása. Ez az alapja a költségek - fizetős rendezvény esetében a részvételi díj - megállapításának.
A kongresszus témája behatárolhatja a résztvevők lehetséges körét, a várható létszámot azonban befolyásolja az előadók személyisége, a megvitatásra kerülő témák köre, de még a fővédnök(ök) személye is.
A védnök(ök) és az előadók felkérő levelét, időben el kell küldeni.
A felkérő levelekkel egyidejűleg össze kell állítani egy előzetes programtervezetet, hiszen az előzetes költségkalkulációhoz nagy vonalakban ismerni kell a várható programot, a létszámot, a lehetséges szolgáltatások körét.
Az előzetes költségvetésben tételesen fel kell sorolni azokat a kiadásokat, amelyek a konferencia megrendezésével kapcsolatban felmerülhetnek.
Előre meg kell állapítani a konferencia hivatalos nyelvét (vagy nyelveket). Ettől függően kell a tolmácsgárdát, a szinkrontolmácsolást is biztosítani, az idegenvezetőket nyelv szerint kiválasztani.
Figyelembe kell venni, hogy milyen kiadványok, nyomtatványok, mappák elkészíttetése szükséges, ezeknek mennyi a költsége. Milyen szintű lesz a vendéglátás, milyen berendezésekre, dekorációra lehet számítani? Mekkora összeget tesz ki majd a terembérlet, de a technikai szolgáltatások kiadásait is szükséges megtervezni. Ha többnapos a konferencia, a gyakorlat szerint a legnagyobb kiadást a szállásdíj jelenti.
Ezek a számítások az előzetes árajánlat elkészítéséhez, a részvételi díj megállapításához szükségesek.
Egy-egy konferencia költségvetésének elkészítésénél gyakran három változatot készítenek (pl. a költségvetési szerveknél is azt a gyakorlatot követik, hogy a három változatból választják ki a célnak, az eseménynek legjobban megfelelő változatot).
Az első változatban (általában ez a legdrágább) a program gazdag, a szabadidős lehetőségeknél is a legjobb szolgáltatásokat veszik igénybe. (Látvány, díszítés, a legkorszerűbb technikai berendezések felvonultatása stb.)
A második és harmadik változat is tartalmazza az alapszolgáltatásokat, de a kiegészítő programok általában szerényebb kivitelezésűek.
Természetesen e két utóbbi variáció is betölti szerepét, de szolgáltatásokban és egyéb lehetőségekben nem olyan gazdag.
A végleges létszámot, az igények és lehetőségek pontos egybevetése után elkészített költségvetést jóvá kell hagyatni, ezután elkezdődhet a konferencia tényleges szervezése.
  << vissza