|
A
szertartást végző hivatását legjobban dokumentáló egyházi
ruhadarab a casula, a misemondó ruha. A casuát kizárólag csak
a felszentelt pap használhatja a vérnélküli áldozat bemutatásánál.
Alakja szétterítve hossznégyszög-, ellipszis-vagy kör alakú,
a közepén kivágással a fej számára. A miseruha eredete nem
ismert. A casula név első jelentése házacska, de jelenthet
csuklyával ellátott világi öltönyt is, valamint a középkori
latin nyelven barátruhát, azaz csuklyával ellátott habitust.
A miseruha a IX-XIII. századig köröskörül zárt, kerek alakú,
csupán a fej számára van a közepén kerek, vagy négyszögletes
nyílás, vagy tisztán csak hasíték. Elől a nyílás irányától
lefelé díszítésül még egy függőleges paszomántot is varrtak
rá ebben a korban. A X. század végén már új díszítő elemek
lépnek fel, és pedig hátul a tarkótól lefelé is paszomántot
varrtak.
A legrégibb magyar miseruhák ugyancsak e korból származnak.
A koronázási palást eredetileg harang alakú miseruha volt,
később alakult át.A XIV. században kezd a tűfestés, (árnyalatos
sokszínű hímzés, amely a festés benyomását kelti, bárha tűvel
készül) gyöngyfűzés divatba jönni.
A középkor végén kényelmi szempontokból megváltozik az ősi
harang alakú casula formája, s renaissance terjedésével hegedűalakú
casulák jönnek létre.
Hazánk XVI. és XVII. századbeli casuláit különösen a virágos
mintájú hímzés jellemzi. A casula elfajulásának legjellemzőbb
formája a bőr- és a szalma casulák, Róma később tiltja elterjedését.
A miseruhákat a középkorban férfi szerzetesek hímezték, később
apácák és más világi asszonyok is. Így lehetséges, hogy országonként,
sőt vidékenként változnak a motívumok. (Az 1991-es Pápalátogatás
miseruháira például a honfoglalás kori tarsolylemez mintázata
került) A ruhák legtöbbje az egyházközösség tulajdonában van,
természetesen a papok használják sajátjukat is. Aki teheti
Rómában vásárol, a legegyszerűbb géppel hímzett miseing több
százezer lírába kerül.
A miseruha színének fontos szerepe az ünnepek és szent idők
liturgikus jelzése.
|