|
A Szentmiséhez készülő szertartást végző magára ölti (az
első, amit felvesz)a vállkendőt (elnevezése a latin amicere
= betakarni szóból származik). Mai szokásos alakja egy négyzet
alakú fehér vászonkendő, amelyet a nyak, a vállak és részben
a mell köré csavarnak, a két felső végén odavarrt szalagok
segítségével.
A mindennapi életben használt focale (palliolum, pallium,
mappula, orarium)-ról már igen korán, szent Jeromos korában
is beszéltek.A pápák már a század előtt is használták. A XIII
.század óta azonban csak amictus néven szerepel. A szalagokat
eleinte nem használták, ez csak később kezdték alkalmazni.
Az amictus felső középső részét hímzésekkel díszítették, mely
szokás az egész középkorban megmaradt. Az amictus díszítésének
divatja Franciaországból indul ki, abban a korban, amikor
a gótika elkezdi hódító útját Európában. A tűfestés, hímesvarrás,
e korban kezd divattá válni, és a női zárdaiskolák mellett,
a férfiak is foglalkoznak egyházi iparművészet ezen ágával.
A hímzéses kendőt az egyházi leltárak különféle néven említik.
Az esztergomi kincstárnak az 1609-ből datált leltár szerint
13 db gazdag díszítésű vállkendője volt.
1605-ben mondja ki a prágai zsinat, hogy e vállkendő anyaga
tiszta fehér vászon legyen, később Róma megengedi a kendervásznat
is. A görög egyházi liturgia is használja a vállkendőt, mégpedig
az örmény, a kopt és szír rítus.(az örmények a felső hímzett
részt keményítik).
Viselése: korábban eredetileg bő alba fölé vették fel, hogy
annak redőit összefogják vele, később az alba alá került a
nyak elfedésére és az értékes miseruhának verítéktől való
megóvására.
Használata mellőzhető olyan albánál, amely a nyakat tökéletesen
elfedi.
Sok helyütt elterjedt a könnyen mosható, gallérral ellátott
vállra szabott vállkendő, amelyet az alba alá vesznek fel
és gyakran cserélnek.
|