|
A református egyház kínosan figyel arra, hogy az Isten ügyét
szolgáló személyek, tárgyak és fogalmak még véletlenül se
tolakodjanak az Isten helyére. Óvatosan bánik a szent és szentelés
fogalmaival is. Ezért a fenti és egyéb esetekben sokszor használják
az avatás kifejezést. Ez azonban a lényeg megszegényítésével
is járhat, hiszen a reformátusok erősen vallják, hogy az Isten
mindent felhasználhat a maga önkijelentésére és tervének végrehajtására.
S akiket, és amiket erre méltat azok szentté, szentekké lesznek.
Így mégis csak beszélünk szentegyházról, Szentírásról, és
különböző szentelésekről.
Ezeknek az eseményeknek az üzenete azonban nem az, hogy valaki
szentté tesz egy házat, vagy tárgyat, hanem annak a vágynak,
kérésnek és szándéknak a kifejezése, hogy az adott ház, tárgy,
otthon az Isten ügyének, tehát valami nagyon jó dolognak helye
és eszköze legyen. A lelkész vagy lelkészek, és hívek közössége
kéri az Istent megszentelő kegyelmének, áldásának kiterjesztésére,
templomok, harangok, otthonok, intézmények stb. esetében.
Az ezeken való részvétel, meghívás megtiszteltetés, hiszen
vagy arra hívják az embert, hogy kérje az áldást, vagy arra,
hogy Isten áldásában ő maga is részesedjen. A szertartás most
sem áll másból, mint imádság, igehirdetés és éneklés. Ezen
mindenki tőle telhetően szívvel-lélekkel vegyen részt. Ne
maradjon senki megfigyelő státuszban. A szentséget és áldást
nem egyformán értjük, de egy új templom, harang, orgona, otthon
szépségében, ígéretében mindannyian örvendezhetünk. Egy házszentelő
vendégseregében se higgye senki azt, hogy míg az zajlik addig
ő valami fontosat csinálhat például "az azt követő"
ételek-italok körül. Ezek is fontosak, de a maguk idejében.
|